Поради батькам
•
Перша дитяча книжка в руках мами, тата, бабусі, дідуся. Саме з неї починається
сімейне читання, і саме з цього починається читач. Відчувши вже з перших років
свого життя позитивні емоції, які викликає читання, діти починають асоціювати
книжки з батьківською любов'ю, з увагою та підтримкою, що психологічно значно
полегшує їм процес успішного життя сьогодні і подальшого входження у шкільне
життя. Чим багатшим буде досвід спілкування з книжкою вдома, тим більші шанси в
дошкільнят прийти підготовленими до навчання у школі.
• Телевізор разом з комп'ютером і Інтернетом —
головні суперники читання. Що є в читанні вголос того, чого не дає телебачення?
Одна із багатьох причин така: в цей момент читач і книга належать одне одному,
а не телебаченню. Також це можливість
творчості і вибору. Ви самі вибираєте книгу для читання вголос. Так, програму
для перегляду по телебаченню обираєте також самі, але порівняйте: світова
художня література і програма передач на сьогодні — можливості для вибору неспівставні.
Інтернет, енциклопедії — спосіб отримати інформацію, а художня література
завжди була засобом спілкування автора і читача. Сучасний світ тим чи іншим
способом вчить нас отримувати потрібну інформацію, але все менше залишається
можливостей для емоційного та інтелектуального спілкування, для обговорення,
неспішних розмірковувань, під час яких народжуються неіснуючі до цього знання,
а не просто засвоюється інформація. Читання вголос — це, в першу чергу, радість
від улюбленої книги, від можливості поділитися задоволенням від прочитаного,
своє сприйняття, своє захоплення. І це, звичайно, таїть певну небезпеку, тому
що відкриваючись, стаєш менш захищеним. Тому сімейне читання — заняття для
сильних людей, для людей творчих і відкритих, вільних і тих, хто дає свободу
іншим.
• Батьки мають знати, які книжки найбільше
приваблюють дітей певного віку, і які видання краще купувати своїм дітям і в
подарунок рідним та знайомим, брати в бібліотеці, якими з них можна заохотити
дитину до пізнавального спілкування. Окрім загальних вимог до відповідності
змісту книжки уявленням дитини про навколишній світ і її життєвому досвіду (що
вона вже знає, пам'ятає, бачила, чула, вміє, розуміє тощо), доцільно врахувати
й ряд вікових книжкових уподобань малюків. Дошкільнятам від 3 до 6 років до
вподоби книжки з оповідками про їхніх однолітків, які живуть і виглядають так
само, як і вони, ходять до дитячого садка, відвідують лікарів, знаходять собі
друзів і вчаться приятелювати, допомагають дорослим, готуються до школи. Діти
охоче слухають про те, як слід поводитися з меншими братиками і сестричками, з
іншими молодшими від себе дітьми. Поступово коло їхнього читання розширюється
за рахунок бажання дізнатися про далеке, небачене в найближчому оточенні (інші
народи, країни, моря, гори, пустелі, космос), розібратися у таємницях дивосвіту
(чому бувають виверження вулканів і землетруси; чому літають літаки й не тонуть
кораблі — і так без кінця). Дедалі привабливішою стає чарівна казка з усілякими
дивами, мудрими красунями, шляхетними й мужніми красенями-богатирями та з
неодмінним протиставленням добра і зла , з випробуваннями розуму й сили, з неодмінною
перемогою любові та справедливості.
• Обираючи книжку для дитини, не зайве
довіритися власній інтуїції і, „примірявши” її до віку, уподобань, характеру,
можливостей і потреб свого малюка, ще й визначитися: чи сподобається вона йому
і чим саме? На особливу увагу заслуговують вірші, особливо ті, що близькі дітям
своїм ритмом, веселою римою та мелодійністю, пісенністю. Дорослі все ж таки мають
обережно втручатися і вдумливо добирати найкращі поетичні зразки, дбати про
розширення з віком поетичних уподобань малюків. Діапазон величезний: від
коротких народних потішок — до довгих віршованих казок, творів літературної
класики.
• Для численних татусів і матусь, котрі
бажають добра своїм дітям, розмови про книги — один із найвірніших способів
завоювати довіру, не пропустити, не проґавити живу ниточку довірливого
спілкування. Не лише у 6, але й у 12 і в 16 років батькам слід знати про мрії
та переживання своєї дитини. Адже ми, на жаль, все частіше усвідомлюємо, що нам
немає про що говорити один з одним, бо діти не хочуть обговорювати свої
проблеми з батьками, а батьки не хочуть ділитися зі своїми дітьми власними
радісними або гіркими переживаннями. Прочитана ж разом вдало підібрана книга
дає батькам і дітям так зване „спільне смислове поле” і може допомогти в
находженні нових поглядів на ту чи іншу проблему, нових підходів до їх
вирішення та й просто сприяти новому ракурсу традиційних сімейних розмов і
дискусій. Читайте, читайте разом зі своїми дітьми! Адже разом прочитана і
„продумана” книга — це ваше спільне нове не лише смислове, але й емоційне
„поле”, яке не тільки дає простір новим темам для спілкування, а й зачіпає глибинні
струни сердечні й душевні.
Ваша дитина у дзеркалі читання
(тест для батьків учнів 5-8
класів)
1. Чи часто ви читали вголос своїй дитині, коли вона ще не вміла робити це
сама?
а) Практично
кожного дня (5);
б) часто (4);
в) рідко,
приділяю цьому мало часу (3);
г) рідко,
тільки якщо попросить (2);
д) ніколи цим
не займався (1).
2. Пригадайте, чи легко вашій дитині далося навчання
читанню?
а) Так, це
пройшло швидко, без сторонньої допомоги (5);
б) для цього
знадобилось небагато часу (4);
в) ми довго
займалися з нею (3);
г) мої зусилля
були марними; вона навчилась читати у школі (2);
д) ні, зараз
читає погано (1).
3. Спробуйте визначити інтерес вашої дитини до читання за
наступними критеріями:
а) це стало її
улюбленим заняттям (4);
б) читає
багато, але тільки програмові твори (2);
в) читання її
мало цікавить, читає дуже рідко (1);
г) дуже часто
доводиться змушувати брати книгу в руки (0).
4. Спостерігаючи за дитиною, яка читає, у вас склалося
враження, що:
а) насилу
вникає в суть твору (1);
б) читає дуже
поспішно, не вникаючи в зміст (2);
в) повністю
занурюється у читання, часто не помічаючи, що робиться навкруги (3).
5. Коли ви просите переказати прочитане, дитина:
а) не може цього
зробити (0);
б) часто
плутається, забуває основні деталі (1);
в) переказує
прочитане близько до тексту (3);
г) додає до
прочитаного від себе, фантазує (4).
6. Якщо ваша дитина зайнята читанням цікавої книжки, а по
телебаченню починаються мультфільми, вона:
а) кине книгу,
почне дивитись мультфільм (0)
б) буде продовжувати читати, відволікатись і
поглядати на екран (1)
в) телевізор не
може перешкодити читанню, це лише п’ятихвилинний перепочинок, потім знову сідає
читати (3)
7. Якщо у вашої дитини є власна книжкова полиця,
спробуйте по ній визначити коло читання дитини:
а) читає все (0);
б) обожнює
детективи і пригоди (1);
в) дуже складна
шкільна програма, тому читає лише програмові твори (2);
г) читає щось
ліричне (3);
д) „легка”
література не входить до її інтересів (4);
є) це класика і
наукова література (5).
8. На ваш погляд, на читання вашої дитини впливає:
а) школа (2);
б) телебачення,
кіно (1);
в) ви – батьки
(3);
г) дитина сама
правильно вибирає собі книги (5);
д) щось інше (4).
9. Як дитина ставиться до творів, які вивчають у школі?
а) Читає охоче
(3);
б) насилу
виносить (2);
в) зовсім не
читає (1).
10. Де дитина бере книги для читання?
а) З дитинства
відвідує бібліотеку (4);
б) у себе вдома
(3);
в) у друзів (2);
г) важко
відповісти (1).
11. Як ви самі оцінюєте свої здібності у керівництві
читанням своєї дитини?
а) Гарно, бо
читання для мене – один з основних методів її виховання (5);
б) добре, я
вважаю, що читання займає важливе місце у розвитку дитини, але книги вона
повинна вибирати самостійно (4);
в) задовільно, я
не слідкую за тим, що і як читає моя дитина, це обов’язки школи (3).
Результати:
9-15. Увага! Книга не входить у коло інтересів вашої дитини.
Можливо, ви дуже мало приділяєте цьому часу і уваги. Спробуйте виправити
помилку, почитайте разом, почніть із легких творів. Обов’язково обговорюйте
прочитане – це зблизить вас. Проконсультуйтеся з бібліотекарем шкільної
бібліотеки. Він допоможе вам і вашій дитині.
15-30. Ваша дитина належить до категорії читачів, які читають
час від часу і вибирають літературу за шкільною програмою. Дитина буде читати
книгу за необхідністю, але, на жаль, потреби у самостійному читанні не має.
Більше розповідайте про книги, які ви читали, так щоб дитині захотілось їх
прочитати.
31-49. Ваша дитина багато читає і робить це з задоволенням. Коло
її читацьких інтересів широке. Вона правильно самостійно вибирає літературу.
Читання такої дитини не потребує постійного контролю, бо ви вже прищепили їй
любов до книги. Це вже цілком сформований читач. Але спілкування з приводу
прочитаного ніколи не буде зайвим.
50-56. Якщо ваша дитина увійшла до цієї групи читачів, ми
вітаємо вас! У житті вашої дитини книга займає перше місце. Книга є членом
вашої родини, а ваша дитина – талановитий читач, має образну пам’ять і
здібність до фантазування. Але будьте обережні, дивіться, щоб читання не
відволікало від реальності.
Немає коментарів:
Дописати коментар